kod produktu: W31230
Urszula Stawicka – Ars Variationibus. Od Sweelincka do ReinckenaPublikacja poświęcona rozwojowi muzyki wariacyjnej w północnych Niemczech XVII wieku – od Jana Pieterszoona Sweelincka po Johanna Adama Reinckena. Autorka, klawesynistka i badaczka muzyki baroku, Urszula Stawicka, przedstawia ewolucję form wariacyjnych w twórczości kompozytorów niderlandzkich i północnoniemieckich, ukazując ich wpływ na późniejszy styl barokowy i tradycję organową.
Nell Henglewska
Luboń, Kopernika 11, wielkopolskie, Poland
henglewscy@henglewscy.com.pl
+48 61 868 48 48
Książka łączy analizę historyczną i muzykologiczną z refleksją nad praktyką wykonawczą muzyki dawnej. To cenne źródło wiedzy dla klawesynistów, organistów, teoretyków i wszystkich zainteresowanych europejskim dziedzictwem muzycznym XVII wieku.
Wydawnictwo: VioratoriaRok wydania: 2025Język: polski
"Ars variationibus, dla której punktem wyjścia była improwizacja, stanowiła podstawę rozwoju wirtuozerii instrumentalnej - bazy dla twórców muzyki klawesynowej o organowej następnych epok. Wariacje były formą kompozycji, która cieszyła się ogromną popularnością na przełomie XVI i XVII wieku. Każdy młody muzyk wykorzystywał istniejące opracowania lub tworzył własne, ucząc się struktury, form tanecznych i wariacji harmonicznych. Szczególnie intsresujący jest wpływ ars variationibus na rozwój i krystalizację form muzyki instrumentalnej w okresie ich kształtowania. Genezy sztuki wariacyjnej należy upatrywać w praktyce improwizacyjnej, chętnie wykorzystywanej przez włoskich, hiszpańskich i angielskich kompozytorów - prekursorów muzyki instrumentalnej."